onsdag 25 februari 2009

Ett par teckningar


Det finns mycket att ironisera över i dagens värld. Som en mediebransch som gång efter gång låter påskina att ny teknik gör att den kommer att gå under. Tja, någon gång blir den väl sannspådd, men det finns ju många yrkesgrenar som blivit omoderna under årens lopp utan att världen blivit sämre för det. - Och ärligt talat: det handlar nog mindre om "artisternas upphovsrätt" än önskan hos högavlönade bonusgubbar i mediebolagen att fortsätta att vara högavlönade bonusgubbar. Varför vill man annars ha upphovsrätt under mansåldrar efter upphovsmännens/kvinnornas frånfälle? Ovanstående bild fiskade jag upp hos Knapsu, vår man vid Torneälven.




Den här stoppskylten för kungakronor hittade jag hos Gardebring. Man får misstänka att kungalarvet kommer att forsa över landet som en geggig lervälling under det kommande året. Det fanns faktiskt en tid när intresset för kungligheternas göranden och låtanden var mindre. På radions ekonomieko pratade man om vilken stor ekonomisk grej det här är.

Bernadottedynastin försvinner och ersätts av en Westling-dynasti. Såvida inte kronprinsessan kan övertalas att frånsäga sig titeln och ersätts av kungens slughuvud (?) till son i stället. Jäkla skämt!

2 kommentarer:

Lennart Erling sa...

Den rojalistiska lervällingen vällde fram sida upp och sida ner i dagens DN... Ledarartikeln till trots.
Ge mig en riktig morgontidning, någon!
Jag knyckte bilden till min blogg. Är ju ändå med i Republikanska föreningen.

Björn Nilsson sa...

Det går bra att knycka. Här råder ingen copyright, bara copyleft.

Jag slutade med morgontidning vid årsskiftet, och det går faktiskt bättre än vad jag först trodde. Nyheterna man läser i DN har man ofta läst på nätet i utlandspressen dagen före. Ledaravdelningen saknar jag verkligen inte.