lördag 30 maj 2009

Nytt argument

Hörde ett nytt argument för att rösta på Piratpartiet idag. Det var egentligen tvådelat: dels att låta PP som enfrågeparti komma in i Europarlamentet och göra bort sig där så att det inte ställer till besvär i kommande svenska val, dels att se till att inte rasistbetonade figurer som Sverigedemokraterna kommer in i parlamentet.

Andra argumenthalvan är rätt okontroversiell, den första är originellare och jag ser både för- och nackdelar med att tänka på det sättet.

Det finns en värld bortom yngre fildelare och övervakningsrädda av alla åldrar, nämligen det fria informationsflöde som gör att samhället kan utvecklas, men som åldrande företagsstrukturer och deras politiker försöker sätta stopp för. Just den aspekten, att kunskap kan behandlas som en fri faktor för samhällsutveckling, tror jag att en del PP-are förstår. Samtidigt kommer väl många av dem från borgerliga kretsar där man har svårt att använda denna insikt helt ut, vilket däremot tänkande vänsterfolk borde kunna göra.

Fast jag har svårt att se var dessa tänkande vänstermänniskor finns just nu. Och i det läget får man vara tacksam över att tankarna hålls levande någonstans. Annars borde ju god kunskap i grundläggande idéer av Marx vara till en god hjälp för att se hur den här gudagåvan av produktivitetshöjande tekniker kunde användas.

Jag har ännu inte lyckats samla ihop mig till ett beslut om vad jag skall göra med valkortet. Men det är ju några dagar kvar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

De andra partierna har ju redan gjort bort sig...

Anonym sa...

Ni som liksom Brum inte är övervakningsrädda kan ange nedan vad er sambo gör just nu. Och imorgon. Och när. Och vart ni bor.

Kaysow sa...

Det är väl just den blandning av höger och vänster som gör att vi med gott samvete kan ge oss på både stat OCH kapital när de laggar efter. Och argumenten för att låta utvecklingen gå framåt går att föra från båda ideologierna. Från vänsterhållet tycker jag helt enkelt att det är underbart att så många gillar att dela med sig av alla skatter på Internet. Dessutom får alla monopol-hordande storbolag duka under till förmån för alla musiker med mycket mindre resurser som nu når ut mycket enklare, och därmed snor en bit av deras kaka.
Men vafan, underhållningsbranschen är ju grymt marknadsekonomisk, det har aldrig varit tanken att något annat skulle råda. Kapitalismen råder hårt inom populärkulturen, och det kommer den göra även efter dessa av IT-revolutions verkningar har haft sin gång. Men jag är hundra på att det som kommer efter kommer att vara mångsidigare och av större värde för alla konsumenter och kreativa människor.

Björn Nilsson sa...

... så då kan ju ett till få försöka (Anonym 1)

Vem har sagt att jag inte är oroad av "snokarnas" allt aggressivare snokande? Men snokandet i sig är dels symptom på något djupare som pågår i samhället, dels ett resultat att tekniken nu finns (Anonym 2)

Kaysow ligger ganska nära vad jag tänker (i marxistiska termer) nämligen att den teknologiska utvecklingen driver på hur "samhället tänker". Men i dagens läge är både staten och kapitalet konservativa krafter som inte längre hänger med i tekniken och de är redo för otrevliga knep för att försvara sina söndervittrande positioner. Skall man ta hand om det måste man gå utanför datafrågorna och ta ett grepp på hur hela samhället fungerar. Det är på den punkten PP verkar osäkrare än några av vänsteralternativen som V och ArbetarInitiativet.

Tor sa...

Jag har aldrig hört något av dessa argument och måste säga att båda låter helt knäppa. Röstar man på PP i EU-valet så kommer det ju stärka dem inför riksdagsvalet och om man inte vill ha Sd så kan man ju rösta på vilket annat parti som helst (som har chans att komma in).

Det finns goda argument för att rösta på PP (framför allt integritetsfrågorna). De här argumenten hörde inte till dem.

Kerstin sa...

Jag för min del har redan slängt mitt röstkort. Det må vara dumt, men eftersom jag inte spelar på Lotto för att chansen är närmast noll att vinna, så lägger jag inte heller någon röst i det skendemokratiska spelet i EU, eftersom min röst där inte spelar någon roll alls. Sverige har totalt 19 (eller om det är 18) mandat i ett parlament som består av drygt 730 personer och som dessutom inte har mycket att säga till om, inte är lagstiftande.

Idiotiskt att tro att man kan påverka något där.

Inte ens i riksdagsvalet kan man påverka vad svenska politiker för i EU, eftersom det är hemligt hur de beter sig där och vad de röstar för eller emot.

Jag kan inte med bästa vilja i världen se att det här har något alls med demokrati att göra.

Anonym sa...

Tor, om PP kommer in i EU, så är det en tydlig protest mot de integritetskränkande lagar som nyligen infört i Sverige.
Med största sannolikhet kommer PP som enfrågeparti klara sig dåligt, och det borde kunna ge negativa verkningar för enfrågepartiet SD i riksdagsvalet.
Oavsett om det scenariot är en förhoppning är den allra viktigaste frågan just integritet. Utan den kan det aldrig bli en demokrati.

H2