tisdag 22 september 2009

Sista funderingen om al-Qudsdagen (hoppas jag)


Från jättedemonstrationen den 10 januari 2009 i Stockholm


Det som hände i söndags visar på en brist som borde kunna gå att åtgärdas. Nu är jag inte demonstrationsarrangör och inte så bra att räkna ut sådana här sammanhang, och kanske har jag fel, men skulle det inte vara möjligt att göra så här ... ifall några tokar tänker dra igång en ny palestinademonstration till stöd för teokraterna i Iran ...

Problemet i söndags var inte den lilla demonstrationen, problemet var att det fanns monarkistiskt drägg bland motdemonstranterna, och de tilläts dominera. Det har uppgivits i olika bloggar att diverse vänsterfolk också fanns bland motdemonstranterna, liksom palestinaaktivister, men det märktes knappt. Och det var felet. Jag såg en skylt med palestinsk anknytning och en trotskistisk flagga och en kommunistisk banderoll, men jämfört med monarkistflaggorna var det inte så mycket. (Det kan ha funnits ytterligare bra paroller med arabisk eller persisk text, men det kan jag ju inte läsa.)

Motdemonstrationen borde ha fyllts med protestbanderoller mot Israel och plakat för Palestina och palestinska flaggor. Monarkistiska bråkmakare och äggkastare borde ha sparkats ut (eller släpats iväg till närmsta polis för åtgärd). Motdemonstrationen skulle ha blivit en protest mot Israels politik mot palestinierna, inte en uppvisning av antidemokratiska, rasistiska och reaktionära iranier. Och det hade inte blivit en vinstlott för Israel. Eller tänker jag fel här?

Inga kommentarer: