torsdag 1 oktober 2009

Hej, din gamla planta!

Undrar om du kände till det här? Jag gjorde det inte:

Livet på jorden kan spåras tillbaka ca 3.5 miljarder år då enkla bakterieformer uppstod. Djur, svampar och växter skilde sig åt i evolutionen för ca 650 miljoner år sedan. Det vill säga, växter och bakterier har haft en skild evolutionär utveckling under nästan 3 miljarder år medan växter och djur bara en femtedel av den tiden. Jag tror att många som inte är biologer blir överraskade av att veta att vi människor delar ungefär 50% av våra gener med växter och därför kan det vara på plats att lite förklara vad gener är och hur de förändras i evolutionen.


Bilden ovan kommer från det här inlägget på Forskarbloggen. Djur (och människor) och växter finns i cirkeln uppe till höger. Beskrivet på det sättet är steget från människa till nyponros inte så långt.

Syftet med artikeln är att vi skall få större perspektiv och bättre förståelse för genmanipulation. Är det OK att blanda gener från djur och växter? Om våra gener redan till stor del är gemensamma, kan man då anta att risken är mindre än vad man spontant känner inför den här forskningen? Forskning som ger sig på livets grunder kan ju kännas oroande, rent av skrämmande, särskilt om man inte har djupare kunskaper i biologi,



Hej, hej, är inte vi släkt på något sätt!?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg! Intressant. :)

Björn Nilsson sa...

Tack, min fjällviol!

Vet inte om du sett det, men jag har stoppat in din blogg i en "blogglist" på min blogg, så när du skriver något så kommer inlägget upp där.

Anonym sa...

haha:)

Åh, tack! Jag har gjort samma på min blogg med din blogg (samma blogglista.) Jag har ju säkert bytt blogg ett antal gånger men gud låt den här få finnas nu! Tror jag ska närma mig någon balans vad gäller personlig/privat. Det är personlig som gäller om man ska orka i längden.

Har du rätt adress?
här är adressen i allafall:

http://marlene-feminiman.blogspot.com/

Ha det bra!
Marlene

Kerstin sa...

Precis, vi har ett antal gener gemensamma med broccolin och kålhuvuden. Det märks, massor av människor beter sig som sådana :-(.

Björn Nilsson sa...

På amerikansk engelska vet man inte om det är svenskar eller rovor som avses när det talas om Swedes.Fast därborta är de ju kålhuvuden nästan allihop!

Jan Wiklund sa...

Nu är väl förstås den globalt viktigaste och mest förekommande kritiken mot genetisk manipulation grundad i att den är försedd med patent och därför resulterar i att produkten/arten helt hamnar under ett företags makt. Det är i alla fall Via Campesinas och med dem förbundna Friends of the Earths ståndpunkt.

Icke patenterad genetisk forskning är vi inte emot på samma sätt.

Björn Nilsson sa...

Var vikten läggs beror väl på synvinkel och vem man är. När du skriver "vi", menar du Jordens Vänner och Via Campesina då?

Oskar sa...

Människor vet i allmänhet väldigt lite om genmodifierade grödor, det gör det väldigt lätt för organisationer som Greenpeace mfl. att påverka dem i fel riktning. Förbud mot genmodifierade grödor är fel väg att gå. Genom att statligt finansiera forskning och utveckling av GMO-produkter skulle farhågorna om företagsintressen minska, men det finns oftast någon djupare ideologisk föreställning hos Anti-gmo förespråkare.

Björn Nilsson sa...

Den djupare ideologiska föreställningen handlar kanske om att man av lätt föreståeliga skäl vill vara försiktig med vad man stoppar i sig. Då är det lätt att orsaka oro genom att ställa frågan om vad galna vetenskapsmän och profitsugna storbolag håller på med.

Jan Wiklund sa...

Ja, jag menade Jordens Vänner där jag är medlem. Och naturligtvis VC som vi har så nära kontakter med.

För övrigt finns det en webbplats som heter Tree of life som hittas på http://tolweb.org/tree/. Där kan du se in i minsta detalj hur olika arter är släkt med varandra.

Före Linnéjubileet kontaktade jag KI och undrade om dagens Linnéar från Tree of life project var inbjudna på något vis, och de hade inte en aning om vad det var för något. Ändå hade jag för mig att KI var rätt framme i sin bransch.