söndag 13 december 2009

Troll betraktar ljus


Det är dags att tända det tredje adventsljuset. Även de små kotte-trollen (eller om de är troll-kottar?) står i begrundan inför ljusens milda sken. Är det inte trevligare så än med jagandet efter den stora julupplevelsen i köptemplen?

Kanske får vi åter höra att julhandeln i år "slagit rekord" igen. Undrar vad som händer om julhandeln något år inte verkar vara på väg att "slå rekord"? Tänker staten gå in med stödköp då?

Det vore faktiskt ett hälsotecken för vår Jord om detta rekordslående förvisades till historien ... och vi kanske i likhet med små troll gjorda av tallkottar och annat organiskt material kunde nöja oss med att betrakta och begrunda några stilla brinnande ljus.



2 kommentarer:

Lennart Erling sa...

Fina små troll! Har du gjort dem själv? Symboliserar de något du nog inte gillar - en rödgrön röra?

Björn Nilsson sa...

Nej, så händig att jag kan peta ihop sådana här raringar vet jag inte om jag är. Men de är trevliga tycker jag.

Färgen tänkte jag faktiskt inte på. Problemet med oppositionen är att den i själva verket inte har mycket av vare sig rött eller grönt i sig. Det är en blå-variant. Och sådana är inte mina små snälla troll. Jag tror att de är helt politiskt korrekta såväl vad det gäller socialpolitik som miljötänkande!