tisdag 19 januari 2010

Två exempel - lika och olika


Jag fiskade upp ovanstående valaffisch från 1928 på nätet för ett par dagar sedan, men jag har sett den tidigare. Min reflexion redan första gången var att om man bortsåg från texten och om man gav hästen och gubbarna lite bättre hållning, skulle det här kunna ha varit en affisch från den kortlivade ungerska rådsrepubliken 1919. Republiken levde inte så länge, däremot har dess affischkonst gjort genomslag i konsthistorien.

Några ytterligare data om bilden ovan har jag inte, däremot om den nedan. Den gjordes av Biró Mihály till valen i mars 1919. Vörös parlamentet betyder "rött parlament" och som synes är en gubbe i färd med att handgripligen genomföra uppmaningen.




Jag antar att likheten mellan de två hänger mycket på tekniken, tycker det ser ut som litografier. Av detta kan man lära sig att teknisk metod är en sak och det sakliga innehållet något annat.

Inga kommentarer: