söndag 18 april 2010

Uställning spårbilar

Jag höll på att missa den utställning om spårbilar som hållits utanför Kungl. Tekniska Högskolans lokaler några dagar. Idag var det sista dagen, men jag hann dit och kunde beskåda projektet. Mer om idén om spårbilar över huvud taget finns på www.spårbilar.se. (Jag fixar faktiskt inte att länka dit, det där å-et förvirrar datorn tydligen.)



Så här kan spårbilen se ut, en liten pigg och fräsch gynnare som antas kunna susa fram i mopedfart ungefär, 30-40 km/t. Det räcker gott för kortare turer i storstaden.



Ja, vi kilar väl runt hörnet och in i utställningsbaracken och läser information, tittar på animationer som man nästan blir sjösjuk av, och pratar kanske med folk om intrycken ...



... och så kan man kliva ombord. Någon provtur är det inte tal om ännu, fordonet är väl förankrat vid marken, men man kan ju provsitta och tänka sig hur det skulle kunna vara!



Plats för långa ben, bagage, cyklar och rullstolar finns det. Däremot är det ganska lågt i taket eftersom det inte är tänkt att man skall färdas stående.




Man kan alltså slå sig ner på snygga säten. I den här versionen var det tre plus två säten, men det verkar kunna gå att snickra ihop olika varianter efter behov.

Ett intressant projekt tycker jag. Mycket av vad som händer i det här trafiksystemet är datorstyrt antar jag, vagnarna är förarlösa exempelvis. Det borde vara möjligt att nästan i realtid räkna fram hur mycket transportkapacitet som behövs och öka eller minska mängden av vagnar längs spåren. Dessutom undrar jag om väldigt stora och väldigt tunga anläggningar av typen tunnelbana har framtiden för sig när det gäller kortare transporter. Lättare och flexiblare varianter, som spårtaxi, borde vara modellen på många håll. Däremot kunde man tänka sig att spårtaxi kopplas till system för långdistanskommunikationer.

***

Jag tänkte på projektet med elektriska vägar som jag skrivit om tidigare här och här. Från det projektet meddelas det att man varit hos Saab och Volvo. Det fick mig att gnissla tänder något - inte för att det skett ett möte utan för att den odugliga svenska politikerkåren underlåtit att dra in de gamla bilfabrikerna till staten och snabbt dragit igång alternativ produktion. Hade man gjort det kunde väl ett gäng konstruktörer redan ha varit igång med den praktiska utformningen av utrustningen för elektriska vägar - och kanske för spårbilar också.

2 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Det finns (fanns?) en provbana för de där i Uppsala. De har visat den i aktion på SVT ett antal gånger.

Björn Nilsson sa...

Ja, när du säger det så minns jag att jag glömt bort att jag hört det tidigare! Den finns nog kvar tror jag. Men så länge inga katastrofer inträffar får den verka i frid.