fredag 24 december 2010

God Jul!


Det här är min kompis "den roliga lilla ljus- och julhunden" (om det nu är en hund, eller är det i själva verket Rudolf med röda näsan?) som tillsammans med mig önskar läsekretsen

God Jul och Gott Nytt År

Varför ljus- och julhund? Jo, om man tittar närmare ser man en veke som sticker upp ur kompisens huvud. Nu skulle man alltså kunna bränna ner den, men den här gynnaren har stått hemma hos mig i många år nu, och inte eldar man väl upp en kompis, va?

På tal om Rudolf med röda näsan så var det någon som för några dagar sedan hävdade att rentjurarna tappar hornen ungefär vid den här tiden medan renkorna har dem kvar. I så fall skulle Rudolf vara Rudolfina. Jag vet inte om det gäller generellt för alla renar det där med hornen, eller om det är ett påhitt mer specifikt för den nordamerikanska cariboun. Den gamla nordiska julbocken, som numera i stort sett är utkonkurrerad av aggressiv utländsk marknadsföring, har dock hornen kvar.

2 kommentarer:

Carl Jacobson sa...

Det är alldeles riktigt att Rudolf som Santa anlitar som transportör inte kan vara en rentjur, eftersom han då skulle ha fällt sina horn i god tid före jul.

Renkon behåller däremot sina horn tills efter kalvningen på våren. Det ger den dräktiga renkon ett övertag i konkurrensen om magra beten.

En riktigt God Jul önskar jag dig också!

Björn Nilsson sa...

Bra, där fick vi en kraftfull bekräftelse! Tack för det!