måndag 7 mars 2011

Svante - en vetenskapens jätte

Hallå Svante, lite gladare om vi får be - du är ju toppen!

Jag har tidigare i bloggen klagat över att vi inte i Sverige tar bättre hand om våra gamla stora, exempelvis ett koppel med vetenskapspersonligheter i världsklass som landet presterat under flera hundra år. Linné känner väl de flesta till, men det finns ju andra. Om vi inte själva gör reklam för Berzelius, Montelius och andra storheter, vem skall då göra det?

- Jo, ibland kommer det hjälp från utlandet:

En liten artikel i HuffPo räknar upp tre stora bidrag av Svante Arrhenius till vetenskapens utveckling. "En av den moderna vetenskapens jättar" kallas han i artikeln. Arrhenius var pionjär vad det gällde att förena kemi och fysik, han förutsåg växthuseffekten, han antog att liv kunde spridas genom rymden.

Hittills har han fått godkänt för de två första bidragen. Det tredje får betraktas som öppet ännu. Huruvida livet på Jorden kan ha kommit hit från annat håll genom att mikroorganismer liftat med meteorer är ännu en olöst fråga. Tidigare i veckan kom en rapport om att en forskare tror sig ha funnit spår av icke-jordiska organismer i stenar från himlen - det torde vara en het fråga inom vetenskapliga kretsar vid det här laget. Mitt förslag: vänta med definitiva svar tills några tusen vetenskapsmän har lyckats nå en majoritetsuppfattning om vad det är man hittat. Å ena sidan kan Arrhenius ha haft rätt, men beviset för det behöver inte finnas i just den här forskningsrapporten. Å andra sidan kan ju vår Svante ha haft fel här, men två rätt av tre är ju ändå ett bra resultat.

2 kommentarer:

Martin sa...

Själv har jag ersatt den gode Svantes livsverk med en tumregel: För varje 10 grader temperaturökning så fördubblas reaktionshastigheten.

Stämmer bra för de flesta reaktioner så man slipper dra fram Arrheniusekvationen så snart man vill uppskatta hur lång tid en reaktion kommer ta.

Men jag jobbar med praktiskt labbarbete och sälla med teori.

Får väl slå ett slag för Scheele och för en inom mitt område, Nils Löfgren för vem har inte flera gånger under sitt liv haft nytta av xylocain/lidocain? Världens mest använda lokalbedövning, än idag.

Björn Nilsson sa...

Om jag blir tio grader varmare så reagerar jag dubbelt så fort? Dags att coola av?

Nils Löfgren - nytt namn för mig. Då kan vi slå två slag för honom, för säkerhets skull!