lördag 4 juni 2011

SAMS med indianer

Grrr ... mask gjord av indianer vid nordamerikanska nordvästkusten

Jag hittade (som vanligt på nätet) av en slump en hemsida som skapats av SAMS, Svenska Amerikanistsällskapet. Vad är det nu för ena? Jo, En förening vars syfte är att stödja studiet av Amerika, och särskilt då studiet av nord- central- och sydamerikas indianer,  enligt vad som framgår av presentationen. Den tandagnisslande gubben ovan kommer från deras bildgalleri. Notera att det gäller studier av kontinentens ur-innevånare hela vägen uppifrån och ned - ungefär från ishav till ishav. Det ger en enorm spelvidd vad det gäller folk med olika livsstilar och olika mer eller mindre komplicerade samhällen. Från smågrupper av rörliga jägare och samlare till jordbrukare och avancerade stater i stora städer. Tänk på mayanerna med deras skriftspråk och byggnadskonst och klassamhälle, och jämför med en liten kringvandrande grupp på några tiotal personer i Amason-djungeln - det är skillnad det! Det mesta av denna kulturella rikedomen utplånades genom europeernas erövringar. En katastrof av första klassen.

När man kommer in på en ny sajt är det ofta intressant att se om det finns länkar vidare åt annat håll, och det finns det här. Jag gick först vidare till Indianklubben i Sverige (är det en fortsättning av den indianklubb som fanns när jag var barn för länge sedan och när Erik "Uncas" Englund svarade på frågor om indianer i TV:s "Tiotusenkronorsfrågan"?) och där hittade jag ytterligare en superlänk. Edward S. Curtis' fotografier av indianer från olika håll i USA finns tillgängliga på nätet, det är bara att börja här! Jag kopierar en, taget slumpvis men också för att töserna har så roliga frisyrer (klicka upp den i större format):


Det är hopi-flickor som samlas vid vattenhålet. I övrigt verkar landskapet vara ganska torrt. De bor i norra Arizona.

I och för sig skulle jag ha kunnat lagt in en "typisk" indianbild, men jag tror att de i själva verket ofta visar prärieindianer som inte är så särskilt typiska utan bara en kulturform av många. Man kunde lika gärna låta en skotte i kilt företräda alla europeer, det är väl ungefär samma sak. Men Curtis' bilder är av många olika folk från många olika håll i USA (även 'typiska' fjäderbusk-gubbar), och fascinerande att titta på.

Inga kommentarer: