tisdag 8 november 2011

De 30 största exportmarknaderna

För någon dag sedan fick jag anledning att kolla hur det står till med Sveriges export. Här är uppgifter från Statistiska Centralbyrån om vilka våra 30 största exportmarknader är. Etta är exportvärstingen Tyskland. En intressant detalj är att de flesta problemländerna inom EMU antingen är små i sammanhanget eller inte ens med på "trettio i topp-listan". I och för sig kan den bilden ändras om krisen kryper norrut, in i Frankrike och Belgien. Å andra sidan kanske det kan kompenseras av pigga ekonomier på uppåtgående. Det kanske är mentalt mer uppiggande för Sverige att handla med alerta asiater, afrikaner och sydamerikaner än trötta europeer och nordamerikaner? Om man dessutom tänker sig att exportens enda motiv är att betala importen skulle det inte spela så stor roll om en del av vår export försvinner, förutsatt att det uppvägs av produktion för hemmamarknaden i stället.




Position Land Andel i %
2011   2011
1 Tyskland 10
2 Norge 9,1
3 Storbritannien 6,9
4 USA 6,5
5 Finland 6
6 Danmark 6
7 Nederländerna 4,9
8 Frankrike 4,6
9 Belgien 4,4
10 Kina 3,3
11 Italien 2,6
12 Polen 2,6
13 Ryssland 2,3
14 Spanien 2,1
15 Australien 1,4
16 Turkiet 1,4
17 Japan 1,2
18 Indien 1,2
19 Sydafrika 1,1
20 Brasilien 1,1
21 Saudiarabien 1
22 Schweiz 1
23 Estland 0,9
24 Österrike 0,9
25 Kanada 0,8
26 Thailand 0,8
27 Sydkorea 0,7
28 Singapore 0,7
29 Tjeckien 0,7
30 Nigeria 0,5

6 kommentarer:

Pierre Gilly sa...

Det mest slående är kanske att vi handlar så mycket med länder som exporterar samma produkter som Sverige.

Björn Nilsson sa...

Ja, det verkar strida mot Heckscher-Ohlinteoremet inom utrikeshandelsteorin. Men teoremet kan tolkas på olika sätt, och man kan ju dra in specialisering i sammanhanget. Det krävs mer än att byta billigt kapital mot billigt arbete, det går uppenbarligen att byta dyrt kapital mot dyrt kapital också.

martin sa...

Hemmamarknaden får det nog hända mer på, vem har råd med en Sandvik-skruvmejsel.


Skapade behov följer nog andra lagar än de gamla teorierna medger, technology push och sådant tar sitt avstamp i annat än existerande behov.

Björn Nilsson sa...

Varför skruvmejsel? Går det inte lika bra med en kniv eller gamla mynt?

martin sa...

Jo, men när du sa vi kunde sälja saker på hemmamarknaden tänkte jag direkt på svenska verktyg, jag drömmer om att ha riktiga grejer när jag pular. De skruvmejslar jag har nu är ju bara snäppet över en kökskniv. Problemet med svenska produkter är att de allra flesta svenskar inte har råd med dem...

Det smög lite på oss det där, när blev vi de som producerade produkter för rika herrar i främmande länder? När blev det vi som inte utvann våra naturresurser utan de såldes likt palladiumfyndigheter till andra som hade råd att utvinna dem? När slutade vi producera vår egen el?

Folk säger att Sverige är vinnare i merkantilism och att exportera ihjäl vår omgivning, men hur kan detta känns som att vara förlorare? Skall inte segern vara söt?

Björn Nilsson sa...

'Sverige' som vinner betyder i detta fall 'överklassen'.