onsdag 22 februari 2012

Fem år och en dag

Hoppsan, jag höll på att glömma bort jubileet: den här bloggen hade sitt första inlägg den 21 februari 2007. Så födelsedagen var igår. Det var ett experiment, men den lever och spottar ur sig synpunkter på ditt och datt nästan varje dag, och har en liten men trogen läsar- och kommenterarpublik.

Det firar vi med en målning - islossning på Torne träsk!

Bloggens framtid? - Så länge jag har något att komma med så kan den få leva vidare, så enkelt är det. Eller så länge andra har intressanta saker att komma med som man kan fästa uppmärksamheten på.

Ta exempelvis den här artikeln om Syrien i Asia Times. Författare är en indisk veteran-diplomat, M K Bhadrakumar som skriver mot bakgrunden av att artonde iranska flottan har etablerat sig i de syriska vattnen. Jag spekulerade för några dagar sedan om militära snubbeltrådar, alltså små militära styrkor som ligger som ett hinder för en annan makts operationer. Om den andra makten försöker slå sig förbi kan resultatet bli storkrig, och det kanske man inte vill ha, och därmed bevarar snubbeltråden freden. Med den slagstyrka som USA har skulle man på nolltid kunna sopa bort de iranska och ryska fartygen utanför Syriens kust, men vad skulle en sådan operation få för konsekvenser? Turkiska operationer i Syrien uppges ha medfört för turkarna pinsamma bakslag, och det verkar som om iranierna tror att Assad sitter rätt säkert. Med andra ord är riskerna för ett storkrig visserligen kvar, men som det ser ut nu är de ganska små.

Bhadrakumars artikel är läsvärd och ger mer information än vad media i allmänhet ger här i väst, tror jag. I alla fall de media som riktas till "massorna", alltså massmedia.

Men jag skulle vilja rikta mer av uppmärksamheten i framtida bloggposter mot Europa och Sverige, och bland annat gå in mer på olika aspekter av modern nationalekonomi. Det händer en del saker där, och det är viktigt med tanke på att vi lever i en stormig tid när alternativ och ideer behövs och finns, men där motståndet mot en ny vettigare politik ännu är stort. Vi får se hur det blir med det.

6 kommentarer:

martin sa...

Min bror är socialliberal. Han sa att Iran bör skaffa kärnvapen omgående. Man skickar inte en "carriergroup" mot nån som kan få hela gruppen att försvinna i en ljusblixt och rökpuff.

Jag drev en gång i tiden tesen om att Sverige skulle lägga ned hela försvaret och ENDAST ha kärnvapen till sitt förfogande. Högern hävdade kärnvapens fredsbevarande förmåga under kalla kriget. Jag menade att den skulle bli effektivare om det var det enda vapnet som fanns att tillgå. Om det enda som existerade var mutual assured destruction, så skulle man inte gnabbas om småsaker. :) Högerfolket som tidigare tagit kärnvapen i försvar tyckte jag var helt snurrig. Precis, sa jag. :)

Din blogg är ganska unik. De flesta tar upp aktuella händelser, men du tar upp dem på en annan nivå. En nivå som inbjuder till diskussion utöver sakfrågans detaljer. En nivå som skrämmer bort de vanliga trollen. Detta har gjort att du kan ha högt till tak och diskussionerna får ta den väg de tar. Något som gjort att jag fått läsa inte bara ett intressant inlägg utan även en diskussion som ofta gett mig helt nya perspektiv och kunskap. Men bloggen är inte lika lättillgänglig som andra bloggar, det är i den här bloggen jag oftast måste gå och slå i mina böcker.

Så fortsätt slåss "the good fight", fortsätt ditt folkbildningsprojekt ända in i kaklet! :)

Björn Nilsson sa...

Tack. Jag har just tuggat mig igenom Kants förklaring av 'tinget i sig'. Kanske återkommer i ärendet!

Som tidigare gäller att jag undviker att vara tvärsäker i omdömen men tycker mig kunna påvisa tendenser åtminstone. USA har svårt att ta förluster, Israel börjar få svårt att ta förluster - Iran och dess allierade har inte de begränsningarna och det kan sänka krigsrisken i och med att iranierna trots stridsvilja och stridsförmåga inte invaderar grannländer eller länder på andra sidan jordklotet. De kan slå tillbaka men de angriper inte först.

martin sa...

Amerikanerna gillar att spela tuffa. Men det finns en anledning att de endast spelar sporter de själva kommit på, så de kan garantera sig seger vid varje törn. Som du säger, de är känsliga för förluster och segern är det enda som är avgörande för deras självkänsla, inte att kämpa väl eller värdigt. Därför tror jag du har rätt. Nån öppen konflikt lär det inte bli, de vill förmodligen svälta motståndaren tills han är mör och sedan få en promenadseger och sedan kalla allt motstånd för terrorister och lämna det till femtekollonen.

Björn Nilsson sa...

USA kan inte garantera helt säkra transporter genom Hormuzsundet hur mycket man än bombar iranska installationer och fartyg. Det kan alltid finnas minor, torpeder och rörliga raketbatterier som man inte får tag på, och som kan klippa tankfartyg - eller USA:s krigsfartyg. Och därmed rakar försäkringspremierna i höjden alldeles oerhört och soppan blir så dyr så världsekonomin får lunginflammation. Detta kan hända utan att ett skott avskjuts, bara genom att risken finns. Skall bli intressant att se verkningarna av Irans oljeblockad mot några av sina europeiska kunder. Kineserna är nog glada.

martin sa...

Björn,
olja är så dumt så jag skall etanolkonvertera min gamla skrotbil. Här uppe har vi arealer och en gammal tradition av cellulosasprit. Som det är nu så åderlåter oljeindustrin svensken såpass att de snart inte har råd med annat.

Björn Nilsson sa...

Trampbilar borde vara lämpliga för en del korta/halvlånga persontransporter.

Jag minns inte hur det var med Fred Flintas bil. Fick man springa med den hela vägen, eller fanns det pedaler?