torsdag 10 januari 2013

Norsk reaktionär får på tafsen!

I Svenskan får vi lära oss att en sträng svensk iakttagare har avslöjat den norska barn-historien från femtiotalet - Folk och rövare i Kamomilla stad - som högerreaktionär. Ajaj, den där Thorbjörn Egner var allt en förförare av oskyldiga små barn med sina reaktionära historier!

Så här ser mitt eget gamla exemplar ut! 
När jag skrev om Kamomilla stad här på bloggen för fem och ett halvt år sedan uppmärksammade jag inte hur reaktionär historien var ur genus-synpunkt. Med tanke på att den enda stadsbo som det var verkligt krut i var tant Sofia, medan  övriga individer (inklusive rövarna) var tämligen mesiga och mest ville varandra väl, tycker jag ändå det felet kan ursäktas. Man blir liksom lurad ... Rövarna ägnade sig ju bara åt husbehovsrövande och slutade dessutom med det på slutet - utan drakoniska fängelsestraff!

Det är dock fråga om inte den här boken är värre. Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen. Samme tvivelaktige författare, och med en text som bitvis måste betraktas som ett oerhört angrepp mot arbetslinjen. Jag har givit den en avhyvling tidigare.

Också ett exemplar av den perfide herr Egners verks som finns i min ägo! Hur kunde jag växa upp till en progressiv samhällsmedborgare trots läsning av dessa alster när jag var barn!

Även här finns en kriminell individ - en räv som ägnar sig åt våldsdåd och rån - som blir snäll på slutet efter bara en tillsägelse. Otroligt! Och Klas Klättermus själv är ju inget annat än en arbetsskygg smitare som borde sättas i Fas3, eller kanske till och med Fas4 när man ändå är på gång! Ned med samhällsparasiterna!

Ett stort bål på Egners avskyvärda böcker kanske vore något för att pigga upp i vinterkylan!

4 kommentarer:

OldWolf sa...

"Annars så tar vi så lite vi kan, både Kasper och Jesper och Jonatan". Minns jag lyssnade på radion, tänk hur minnen kan komma fram...hette inte polisen konstapel Bastian?:-)

Björn Nilsson sa...

Just det, konstapel Bastian. En mjäkig typ som fick mycket välförtjänt kritik av tant Sofia!

Anonym sa...

Tack för ett roligt och intressant inlägg om Thorbjörn Egners barnklassiker. Precis som pappa Thorbjörns son Björn antyder i SvD-artikeln: Nog är det mera ruter i Kamomilla Stads tant Sofia som lyckas lära det lata rövarna att städa upp efter sig och till och med att börja sköta sin personliga hygien än vad det är i den humorbefriade svenska sathäxan Sofia (med efternamnet Jupither) som vill "begrava" denna underbara bok som fortsätter att roa barn! Läste den själv högt för min dotter för några år sedan och sen hörde vi den en gång till i Hasse Alfredssons underbara inläsning på kassettbok.

Egner skrev även en rolig bok om tandtrollen Karius och Baktus. För de bovarna gick det riktigt illa när den late pojken till sist lärde sig att borsta tänderna och de spolades ner i handfatet. Vill minnas att det slutar med att de två trollen bygger en flotte som de får ta sig fram på i fortsättningen. /Björn Blomberg

Björn Nilsson sa...

Tack, här fick jag lära mig något nytt. Visste inte att de små uslingarna Karius och Baktus stammade från Egners förgiftade penna. Men jag kommer ihåg att jag i lågskolan såg filmen om dem, hur de grävde i någons tänder och tandinnehavarens jämmerrop hördes i bakgrunden! Har för mig att det var reklamtroll för munvattnet Samarin som gjordes om till tandtroll.