tisdag 25 juni 2013

Indikator?



Det finns olika sätt att bedöma samhällets utveckling och dess konjunkturer. Man kan sitta inomhus och gräva i statistik, diagram och tabeller. Eller också kan man ta en promenad på stan och titta efter hur det ser ut med aktiviteterna. Om det finns många anslag med texten "ledig lokal", "lokal uthyres" eller liknande kan det vara en indikator på någonting. Särskilt om lokalen har stått tom länge trots att den verkar vara i hyfsat skick, som den på bilden. (Det kan ju handla om krav på orealistiskt höga hyror också, men efter ett tag måste ju fastighetsägaren sänka kraven). Med busshållplats på en minuts promenadavstånd och sex-sju minuter till tunnelbanan kan läget inte vara så dåligt, exempelvis för ett mindre kontor eller en hantverkare med inte så stora krav på utrymme.

Tomma ytor i affärscentra (eventuellt maskerade på något sätt), glest besatta parkeringsplatser utanför storköpen - där kan vi ha konjunkturindikatorer. Dels den vanliga kortvariga dansen med hög- och lågkonjunkturer, men också de långsammare men på sikt betydligt kraftigare och samhällsomdanande förändringarna som knyts till teknikutveckling och resurstillgång. Lågkonjunktur i konsumtionssamhällets slutskede, kan det vara något att fundera över?

5 kommentarer:

Sixten Andréasson sa...

Hörde på radion en reporter som var i Nordirland. Det var precis före ett sånt där G-möte - 8 eller 20 - som ska hjälpa världen med dess ekonomiska bekymmer. Han talade först hur krisen (vilken i ordningen) hade slagit hårt i Nordirland. Många konkurser och tomma butikslokaler. Men längs den väg de höga problemlösarna skulle färdas iakttog han något nytt. De tomma butikernas skyltfönster hade försetts med färgglada fotomontage av olika varu-utbud. De höga förväntades åka fort och därför få ett gott intryck, typ här var det nog inte så illa. Reportern nämnde flera gånger Potemkinkulisser och förklarade också den historiska bakgrunden till det.

martin sa...

Jag brukar räkna mäklarskyltar i vägkanten när jag är ute och far.

Nu bor du i Stockholm så det kanske inte är så relevant för dig. Men för medborgaren är kanske inte konjukturen i Europa eller Sverige så intressant. Mäklarskyltarna i sin egen by är då kanske ett bättre mått på konjukturläget där man bor.

Björn Nilsson sa...

Smart lösning, Sixten! Måste ha gett lite jobb berörda branscher som grafisk och dekoration i alla fall.

Martin, mäklarskyltar är en bra indikation. Kan fungera även i Stockholm, om man kombinerar med statistikstudier: hur länge har en lägenhet varit ute till försäljning, är det mycket folk på visningarna, kan säljaren få ut vad hen ville ha från början? Det kan indikera hur det är med privatekonomierna.

Kjell Eriksson sa...

I Barcelona, där jag numera ugglar, blir skyltarna allt fler. Det gäller såväl bostäder som kommersiella lokaler. På vissa gator gapar hälften av butikerna tomma. Tänk er en gågata i Sverige, ta bort 50 % av affärerna och föreställ er vilken effekt det skulle få. Inte minst när det gäller människornas syn på samhället och utsikterna för framtiden.
Detta är ingenting de 3.2 miljoner turisterna ser så mycket av. De flanerar på Ramblas och shopping-stråken.
Och i andra delar av Spanien är situationen än sämre.

Björn Nilsson sa...

Wow, en läsare i Spanien också! Ja, jag förstår att det krisat till sig ordentligt därnere, fastän det ju var lysande tider för bara några år sedan. Med en ekonomisk kris som förstärks av "besparingar" i statsbudgeten kan det ju bara gå åt h-e, särskilt om man "sparar" på fel grejor!