torsdag 24 april 2014

Att "inte känna igen" ...

Jo, det var det här med gamle Frank Baudes avhopp från sitt gamla parti som jag skrivit om tidigare. Nu har det till och med kommit en kommentar i ärendet i papperstidningen Proletären. Att själva utträdet tidigare behandlats diskret kan jag i viss mån förstå eftersom Baude vill ha det till en privatsak. (Men är det verkligen en privatsak när man lämnar partiet man lett i årtionden?)

Men det finns en sak jag hängde upp mig på i kommentaren från nye partiordföranden Mathiasson, nämligen användandet av en modern politisk klyscha. På tal om den kritik som Baude brevledes riktat mot KP säger Mathiasson att "... som helhet känner jag inte alls igen det parti som beskrivs i brevet." Suck. Det där med att politiker inte "känner igen" det ena eller andra är trist. Finns det fel eller tveksamheter så bör de påtalas konkret, inte döljas bakom ett suddigt "inte-igenkännande" som dödar all vettig diskussion. En sådan undanflyende icke-argumentation kan gott överlämnas åt de ordinarie socialmoderata politikerna. Av stålhårda kritiska och självkritiska proletärer väntar man sig mer.

- Hallå kapten, det är hål i skrovet, båten kommer att sjunka snart!
- Jag känner inte igen din beskrivning.
- Men råttorna lämnar redan skeppet.
- Det stämmer inte med min syn på saken.

2 kommentarer:

martin sa...

Jo, att det postmoderna språket dykt upppp i KP är märkligt, materialister sysslar väl inte med sånt?! En materialist vet att man inte kan snacka så det går!

Anonym sa...

det e inte upp till mig att reccencera råttorna....

alvarligt kenns som KP spretar åt olika håll just nu frågan e vilken väg som väljs när det börjar röra på sig lite.