lördag 24 maj 2014

Efterlysning

Suddigt

Den suddiga bilden kan ju illustrera framtiden. Man vet inte hur det blir framöver (med den här bloggen exempelvis).

Ibland kan det vara suddigt i det förflutna också. Jag ägnade en god stund igår att på olika ekonomibloggar leta efter ett fint diagram - eller det kanske kan kallas 'sociogram' - som jag tror kom förra året. Det var (tror jag) några schweizare som gjort en uppställning i grafisk form som visar hur världens storföretag hänger ihop. Och, vad som kan vara extra intressant: man kan se att i detta nätverk av jätteföretag så finns det definitiva centralpunkter, verkliga supermaktcentra. Hittade annat intressant, men inte just det. Någon som har något tips i ärendet?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst har Steigan publicerat sådana diagram?

Björn Nilsson sa...

Just vad jag trodde, så jag letade länge där och hittade andra diagram som beskriver samma sak, men inte just den superuppställning som jag var ute efter.