lördag 2 maj 2015

Några "unika" bilder från Första maj - del två

Först vill jag citera från en foto-kanon av större format än jag, DN-veteranen Lars Epstein som stod i hörnet Sveavägen-Kungsgatan och iakttog det passerande SAP/LO-tåget:

Finansborgarrådet Karin Wanngård och finansminister Magdalena Andersson ledde ett ovanligt livligt men kanske kortare s-tåg än vanligt från Humlegården till Norra Bantorget. Det tog bara drygt tjugo minuter att passera korsningen Sveavägen/Kungsgatan där jag stod. Nog tog det längre tid förr om åren. Glesnar leden?

 Nu över till mina övningar bakom kameran igår (vill du se hur okestrarna såg ut på närmre håll, titta här , och en man med kolossalversion av partiblomman här):


Jag hade tagit den korta vägen och genat genom Brunkebergstunneln från Humlegården mot Norra bantorget. Kom således fram några minuter innan demonstrationen dök upp därborta vid horisonten.

Svensk flagga - OK. FN-flaggan - OK. EU-flaggan - pest och elände!

Och där kommer Magdalena Andersson och några andra potentater (den som vill betrakta detta som en idolbild bör klicka upp till större format). Killen närmast har en hörsnäcka i örat och ganska vaksam blick, så jag misstänker att han inte tillhör partiledningen utan en annan organisation.

Varför inte ta den sista i tåget också? En tant med oklar funktion och budskap.
Kanske kommer med mer bilder om detta ämne i morgon.

Inga kommentarer: